Search

Tjelesna aktivnost osnovna je čovjekova potreba kroz cijeli život i zato bi trebala biti sastavi dio naše svakodnevnice. Ona smanjuje rizik od preranog umiranja i obolijevanja, te povećava vjerojatnost duljeg i kvalitetnijeg života.

Upravo je zima idealno godišnje doba za početak raznih oblika tjelesne aktivnosti, kao i za smanjenje tjelesne mase. Zbog nižih temperatura lakše se ubrzava metabolizam i organizam se zahvaljujući tome brže čisti od toksina. Iskoristite ove prednosti hladnijeg doba godine! Nemojte bezvoljno sjediti u naslonjaču i čekati proljeće, pokrenite se odmah i sada! Nažalost, mnogi ljudi nisu svjesni prednosti tjelesne aktivnosti te neaktivnost pokušavaju opravdati raznim izgovorima.

Najčešći izgovori su:

  • nemam dovoljno vremena
  • nisam „sportski tip“
  • za tjelesnu aktivnost potrebno je puno novaca
  • već sam dovoljno umorna/an od posla, djece i kućanskih obaveza
  • kada bih uopće mogla/mogao vježbati
  • mislim da sam već dovoljno aktivan/na itd.

Nemojte gubiti vrijeme u traženju izgovora, okrenite se razmišljanju o brojnim prednostima tjelesne aktivnosti. Sljedeće napomene mogle bi vam pomoći kako biste se što prije odlučili na vježbanje:

  • brojne su mogućnosti bavljenja tjelesnom aktivnošću
  • pronađite tip rekreacije koji vam najviše odgovara
  • uživajte u vježbanju – ono bi trebalo biti zanimljivo i zabavno
  • kada postane teško podsjetite se na dobrobiti koje činite za svoje zdravlje
  • razmišljajte o ostalim prednostima vježbanja – dobar izgled, dobro držanje, veća količina energije za obavljanje svakodnevnih aktivnosti
  • rezultati vaših aktivnosti su kumulativni – svejedno je jeste li aktivni tri puta dnevno po 10 minuta, šest puta po 5 minuta ili jednom dnevno 30 minuta, važno je da to radite svakog dana i da u tome uživate
  • ako do sada niste bili aktivni, počnite s umjerenim aktivnostima u trajanju 5-10 minuta te ih postupno produljujte i intenzivirajte
  • vjerujte u svoje sposobnosti!

Počnite s vježbanjem već danas, bolje je trenirati i manje, nego nikako!

Prednosti tjelesne aktivnosti

Mnoge znanstvene studije pokazale su mnogobrojne prednosti umjerene tjelesne aktivnosti. Ona posebno učinkovito prevenira ili odlaže većinu uobičajenih kroničnih bolesti. Za 20 -60% smanjuje se rizik od nastanka:

  • koronarne bolesti srca
  • raka debelog crijeva
  • raka dojke

Tjelesna aktivnost smanjuje druge glavne rizike za nastanak bolesti kao što su:

Izrazito pozitivan učinak tjelesne aktivnosti je na sustav organa za kretanje (kosti, mišići, zglobovi, tetive i ligamenti). Zbog povećanja ili održavanja koštane mase tjelesna aktivnost je važan čimbenik u prevenciji osteoporoze i osteoporotičnih prijeloma. Tjelovježba djeluje pozitivno na sljedeće:

  • smanjuje učestalost križobolje i vratobolje
  • povoljno utječe na zglobnu hrskavicu te smanjuje vjerojatnost obolijevanja od artritisa
  • smanjuje rizik loma kuka
  • smanjuje razinu šećera u krvi
  • pomaže u kontroliranju tjelesne težine
  • uz adekvatnu prehranu najvažnija je u prevenciji celulita
  • ima antidepresivno djelovanje – poboljšava raspoloženje potičući otpuštanje hormona sreće – endorfina
  • omogućuje bolji sam

Osobe koje se redovito bave tjelesnom aktivnošću imaju više energije, izgledaju bolje i osjećaju se bolje.

Tjelesna aktivnost također pomaže u postizanju drugih pozitivnih zdravstvenih i socijalnih ciljeva:

  • potiče nepušački stil života
  • smanjuje vjerojatnost drugih rizičnih ponašanja kao što su konzumiranje droge, alkohola i neodgovorno spolno ponašanje
  • pomaže u smanjenju nasilja među mladima
  • može pomoći u smanjenju kriminala i antisocijalnog ponašanja
  • pomaže u kreiranju socijalnih vještina kod djece kao i u stvaranju pozitivne slike o sebi samima
  • aktivno življenje pruža ljudima mogućnost za druženje
  • smanjuje osjećaj izolacije i usamljenosti među starijim osobama te poboljšava njihovu fizičku i mentalnu sposobnost

Posebno treba skrenuti pozornost na problem fizičke neaktivnosti kod djece i mladih. Kako bi se djecu potaknulo na tjelovježbu najvažnija je uloga nas odraslih. Osigurajte djetetu svakodnevno vrijeme provedeno u nekom obliku tjelesne aktivnosti, potaknite ga da određeno vrijeme nakon škole provede u igri na otvorenom. Potičite djecu školske dobi da se uključe u neki športski klub. Kada ste u mogućnost idite s djecom na izlete, pješačite, trčite, igrajte se s loptom ili na snijegu, preskačite konop, plivajte itd., razne su mogućnosti kvalitetno i zdravo provedenog vremena. Direktno ili indirektno, djelujući na funkcioniranje svih organa, tjelesna aktivnost je jedan od najvažnijih preduvjeta za zdrav razvoj djeteta. Budite pravi primjer svojoj djeci, krećite se, vježbajte, živite zdravo!

 

Ukoliko imate nedoumice koji je pravi sport za Vas i Vaše dijete, te kako pravilno vježbati, pogotovo ukoliko Vas u tome muče zdravstvene tegobe, javite se u Polikliniku Wellife.
Naš stručni tim fizioterapeuta i liječnica fizijatrica tu su kako bi Vam s radošću pomogli!

 

Piše: Josipa Marić-Sabadoš, dr.med.